tirsdag 25. august 2009

NILS NIELSEN RAPPORTERER FRA ALPENE


Matterhorn med Hörnli-ryggen midt i mot deg fra hytta og opp

Har hatt to fantastiske uker i alpene nå, først føring så litt "ferie". Var først i Bergsee i nærheten av Andermatt for akklimatisering og klippeklatring. Det var utrolig flott, deilig fast granitt på alle vanskelighetsgrader - anbefales på det sterkeste. Etterpå dro vi til Grindelwald i Berner Oberland. Nordveggen på Eiger var akkurat like stor som jeg hadde fryktet, eller håpet. Men den blir forhåpentligvis en annen gang... Vi klatret Jungfrau og Munch, men snudde på Sydryggen på Eiger, det gikk litt for sakte på isbelagt fjell.

Etter at jeg var ferdig med jobb dro jeg til Zermatt og klatret Hörnli- ryggen på Matterhorn, fin tur på et travelt fjell.

Nå er jeg i Chamonix, skal føre her neste uke. I mellomtiden har jeg fått gått Mirage - Bionnassay ryggen på Mont Blanc. En kjempeflott tur, lang ryggtravers på en knivegg som går opp og ned over Domes de Mirage og Aiguille de Bionnassay, 4300 høydemeter stigning totalt. Lang tur.

Nå tror jeg at jeg trenger en hviledag, ser ut som det passer bra med været.

So long!

Tekst: Nils Nielsen
Foto: Christian Evensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar